Blogg 2

När jag och Lisa skulle spåna på idéer slängde jag ur mig ordet "badkar" och utifrån det kom vi på den lilla filmen om Leif. Därefter började det stora arbetet - att skapa miljö och förbereda för att fotografera. Detta var en process som krävde otroligt tålamod.

Enligt läroplanen ska eleverna få möjlighet till att fotografera och filma samt redigera i datorprogram, vilket stop-motion innebär. Att just låta eleverna arbeta med den här typen av projekt, tror jag, är otroligt uppskattat eftersom det är något eleverna oftast är bekanta med. Det är viktigt som lärare att inte glömma att bildämnet är ett mångfacetterat ämne som inte endast består av "måla som fröken säger". Eleverna ska få möjlighet att pröva sig fram och hitta alla metoder för att komma i mål. Det viktigaste av allt är ju just att bara komma i mål eftersom vägen dit kan se så olika ut varenda gång. Varje elev har sin uppfattning om världen och att begränsa dem är inget alternativ om man vill att de ska få ut något av bildämnet.
Här finns länken till karaktären Leifs okreativa upplevelse på Mallis: https://www.youtube.com/watch?v=vvs9jL5cLjk&feature=youtu.be