Seriestripp
Nu i veckan fick vi arbeta med att göra serier då Henri Gyllander kom på besök. Tyvärr, lyckades jag glömma min seriestripp i skolan och har inte hunnit göra klart den - men jag kan ändå visa en bild på processen. Vi fick i uppdrag att göra en stripp där vi utgår från oss själva och någon händelse som möjligtvis vi har varit med om. Eftersom min relation till serier är väldigt bra då jag älskar att läsa satir, samt att Liv Strömquist är min stora förebild (läs: gud), valde jag att slänga in en liten dos av komik i ett ganska allvarligt ämne.
Jag älskar att rita serier och kommer dessutom älska att undervisa i detta. Enligt läroplanen ska elever göra "framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text"(skolverket, 2011). Övningar som låter oss tänka om och låta texten skapas av bilderna kan vara något nyttig för eleverna. Därför kan man göra övningar så som Gyllander lät oss göra. Att just skapa en seriestripp tillsammans för att samspela men också låta bilderna tala för sig. Det kan vara ett bra sätt att poängtera för eleverna, att kommunikation kan ske med bilder och inte bara i komination med text eller endast text. Att ha en god förmåga till att just berätta med bilder är något jag tror eleverna har nytta av i flera tillfällen av bildämnet, exempelvis om de ska illustrera något.
Litteratur:
Sverige. Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket.